Підписатися на RSS

Школа сприяння здоров'ю

Основою системи фізкультурно-оздоровчої роботи в дошкільному закладі є руховий режим як сукупність різних засобів та організаційних форм роботи з дітьми, які раціонально поєднуються і послідовно використовуються залежно від віку дітей, місця в режимі дня, сезону.

Робота дошкільного навчального закладу в цілому спрямовується на підтримку, збереження та розвиток здорового способу життя дитини дошкільного віку.

Пріоритетні напрями фізкультурно-оздоровчої роботи у дошкільному закладі:

  • учити дітей дбати про своє здоров’я;
  • розвивати потребу в щоденній руховій діяльності;
  • розвивати фізичні якості, формувати навички володіння основними рухами та руховими діями;
  • підтримувати у дітей інтерес до різних видів спорту, занять фізкультурою, плаванням;
  • забезпечувати взаємодію педагогів, медичних працівників та батьків у питаннях зміцнення психічного, фізичного здоровя дітей та формування у них здорового способу життя.

Щоб зберегти та зміцнити здоров’я дитини, дорослі мають:

  • створити у дошкільному закладі та сім’ї умови для зміцнення здоров’я і зниження захворюваності дітей — обладнати зони фізичної активності, забезпечити раціональний режим дня та повноцінне збалансоване харчування, прово­дити загартовувальні та загально-зміцнювальні процедури (фізичні вправи, масаж тощо);
  • забезпечити кваліфікова­ний медичний нагляд;
  • формувати навички здорового способу життя, зокрема — власним прикладом.

Засоби фізичного виховання та розвитку дошкільнят

У дошкільних навчальних закладах використовується комплекс різних засобів з фізичного виховання та розвитку малюків:фізичні вправи(гімнастика, ігри, елементи спорту і туризму),природне середовище(повітря, сонце, вода),гігієнічні чинники(режим харчування, сну, занять і відпочинку, гігієна одягу, взуття, обладнання тощо).

Дофізкультурно-оздоровчої роботивідносяться такі форми: ранкова гімнастика, гімнастика після денного сну, фізкультурні хвилинки, паузи, загартувальні процедури.

Ранкова гімнастика– обов’язково проводиться в ранкові години в кожній віковій групі. Вона сприяє поглибленню дихання, посиленню кровообігу, обміну речовин, розвитку різних груп м’язів, правильній поставі, розгальмовуванню нервової системи після сну, викликає позитивні емоції.

Головна вимога до гімнастики у літній період – проведення її на свіжому повітрі, а взимку – у добре провітреному приміщенні.

Тривалість ранкової гімнастики: для дітей раннього віку – 4-5 хв., молодшого дошкільного віку – від 6 до 9 хв., старшого – 8-12 хв. Комплекси ранкової гімнастики розучуються на заняттях з фізичної культури, діють 2 тижні з ускладненням на другому.

Гімнастика після денного снупроводиться після поступового підйому дітей у спальній, групових кімнатах або залі. Комплекс такої гімнастики включає загальнорозвивальні вправи на різні м’язові групи із зміноювихідних положень та спеціальні вправи для формування стопи і постави. Тривалість від 6 до 9 хвилин залежно від віку дітей.

Фізкультурні паузи(динамічні перерви) проводяться в перерві між малорухливими видами діяльності та організованими заняттями з метою зняття втомлюваності дітей через використання нескладних рухливих вправ. Їх тривалість – 5-10 хв.

Фізкультурні хвилинки –проводяться під час організованих занять у вигляді короткотривалих комплексів фізичних вправ, що дає можливість зменшити втомлюваність дітей і відновити їхню працездатність для подальшої успішної роботи. До комплексів фізкультурних хвилинок входять 3-4 вправи, кожна з яких повторюється 4-6 разів. Їх тривалість 1-2 хвилин.

Загартувальні процедури– система заходів, спрямованих на підвищення опірності організму дітей, розвитку у них здатності швидко й без шкоди для здоров’я пристосовуватися до змінних умов навколишнього середовища.

Роль сім'ї в залученні дітейдошкільноговіку до занять фізкультурою

Головну відповідальність за розвиток дітей несуть батьки саме їх особистий приклад дуже важливий. Якщо більшу частину часу вони проводять перед телевізором лежачи на дивані, то активний спосіб життя не зацікавить дітей. Інша справа, модель спортивна, коли діти і батьки разом займаються спортом. Діти з самого раннього віку не на словах, а на ділі усвідомлюють, що бути активним - це корисно для здоров'я.

Дитячий садок і школа не можуть без допомоги родини вирішити завдання фізкультурного виховання дітей дошкільного та шкільного віку.

Завдання фізичного виховання дітей в сім'ї:

•Збереження і зміцнення здоров'я;

•Підвищення працездатності. Важливою умовою високої працездатності організму є його тренованість; загартування організму.;

•Всебічний фізичний розвиток. Що є критерієм якості та ефективності всієї системи фізичного виховання дітей;

•Розвиток у дітей рухових якостей (сили, швидкості, витривалості, спритності, гнучкості) за рахунок систематичного виконання спеціальних комплексів вправ;

•Озброєння дітей теоретичними відомостями з питань фізичної культури і спорту (утримання та методика занять окремими видами фізичних вправ, гігієна сну, харчування, загартовування та ін.);

•Виховання у дітей стійкого інтересу, потреби до систематичних занять;

•Формування у дітей середнього і старшого віку навичок організації та проведення занять в сім'ї з молодшими дітьми (проведення ранкової гігієнічної гімнастики, фізкультхвилинок, рухливих ігор та ін.);

•Усунення недоліків фізичного розвитку (порушення постави, плоскостопість та ін.)

Формування правильної постави та профілактики плоскостопості – одне з основних завдань фізичного виховання дошкільнят. Правильна постава важлива не тільки з естетичного погляду, а ще й тому, що створює сприятливі умови для роботи серцево – судинної системи, дихальної й травної систем,

Батькам, які піклуються про фізичне виховання своїх дітей, важливо правильно організувати режим рухової активності дитини, що повністю відповідає її віковим, статевим та індивідуальним особливостям і реальним умовам, в яких здійснюються заняття.

З чого ж починається фізичне виховання дошкільнят? Як залучити до занять спортом всіх членів сім'ї?

Дуже корисною була б перевірка і допомога при виконанні домашніх завдань з фізкультури. На відміну від завдань з інших предметів, вони можу бути індивідуальні.

Щоб прогулянковий час не проходив в пусту, необхідно, як мінімум, навчити дитину найбільш важливим руховим умінням і навичкам, щоб вона у будь-який час року могла знайти, чим зайнятися. Забезпечити дитину необхіднимфізкультурнимінвентарем.

Суттєвим є і така обставина: спільні заняття, спільні спортивні інтереси дають батькам можливість краще пізнати дитину, зміцнюють у сім'ї відносини.

Спільні заняття приносять такі позитивні результати:- Пробуджують у батьків інтерес до рівня «рухової зрілості» дітей і сприяють розвитку в дітей рухових навичок відповідно до їх віку та здібностями;-Поглиблюють взаємозв'язок батьків і дітей;

- Надають можливість позайматися фізкультурою за короткий відрізок часу не тільки дитині, але і дорослому: батько показує дитині ті або інші вправи і виконує більшість з них разом з ним;

- Дозволяють з користю проводити той вільний час, якийматиабо батько присвячують дитині, служать взаємозбагаченню, сприяють всебічному розвитку дитини. Прекрасно, якщо батьки вчать дитину, допомагають їй дотогож самі беруть участь у змаганнях.

Спортивні інтереси в такій сім'ї стають постійними.

Згадаймо дух народних забав, розваг, головне в них - не прагнення до першості, а можливість прийняти участь, спробувати свої сили, отримати задоволення від руху, від гри.

Ми звично звертаємо увагу на те, що діти засиджуються біля телевізора. Нам самим треба намагатися подолати глядацьку всеїдність, і дітей цьому вчити. Тоді звільниться час для прогулянок, ігор на свіжому повітрі, спортивних розваг, не буде пізнього, що порушує режим сидіння біля телевізора.

Тобто, спільні заняття дитини разом з батьками спортом - один з основних аспектів виховання.

Форми фізичного виховання в сім'їдітей дошкільного:

- Ранкова гімнастика - благотворно діє на весь організм дитини, надає великий оздоровчий і виховний вплив. Як правило, діти охоче займаються ранковою гімнастикою разом з батьками, головне контролювати інтенсивність навантаження з урахуванням віку і фізичного розвитку малюка, а також постійно виявляти вигадку і, час від часу, урізноманітнити використовувані вправи.

Рекомендується поєднувати заняття ранковою гімнастикою з загартуванням, з повітряними ваннами: займатися можна босоніж, мінімум одягу, що заважає руху.

При виконанні дитиною вправ, потрібно навчити її, а потім постійно контролювати правильне дихання - малюк повинен дихати глибоко, рівно і спокійно, роблячи повний видих. При заняттях можна використовувати готові комплекси вправ, а можна складати їх самостійно. Вправи підбираються з таким розрахунком, щоб в них брали участь основні м'язові групи і системи дитячого організму. Можна увімкнути руханку на телевізорі.

Під час занять ранковою гімнастикою з дитиною слід уникати вправ пов'язаних з напруженням. При підборі вправ особливу увагу необхідно приділяти їх доступності для дитини і різноманітності. Комплекси вправ рекомендується міняти, в залежності від зацікавленості дитини.

Ранкова гімнастика не тільки «пробуджує» організм, але і надає певний ефект, що тренує. Після зарядки можна запропонувати дитині легкий біг, а потім рекомендується прийняти водні процедури.

- Піші прогулянки та походи є однією з форм активного відпочинку, раціонального використання вільного часу для зміцнення здоров'я.

Тривалість ходьби повинна збільшуватися поступово. Так само поступово включаються і перешкоди, які треба долати на шляху. Дорослим слід добре знати можливості природного оточення, які бажано використовувати для вправ дітей у різноманітних видах рухів. Це можуть бути різні канавки, пагорби, містки, дерева, пеньки, каміння, доріжки з різним покриттям (піщані, трав'янисті).

Ходьба під час тривалих прогулянок не повинна бути одноманітною, так як це не стільки фізично стомлює дітей, скільки справляє негативний вплив на їх нервову систему.

Якщо кінцевий пункт прогулянки знаходиться на значній відстані, то на півдорозі треба зробити невеликий привал - відпочинок в тіні кущів, дерев. Добре ходити в похід не однією, а двома-трьома родинами, щоб в таких об'єднаннях було не менше 2-3 дітей, подібних за віком.

Діти в групі легше знаходять собі справи, встановлюють спілкування один з одним, ведуть розмови про побачене, менше вередують, не виявляють егоїстичних почуттів, свавілля.

Підготовка до походу. Збираючись в дальню прогулянку або в похід на 2-3 дня, дорослі повинні проявити увагу до одягу, взуття, спорядження.

- Біг - одне з важливих для здоров'я дитини рухів, що дозволяє добре регулювати навантаження, що зміцнюють серцево-судинну і дихальну системи, різні групи м'язів, суглоби і зв'язки. Біг - природний рух, звичне для дітей з раннього віку. Він виконується переважно на свіжому повітрі, не вимагає спеціального обладнання. Уміння швидко і вправно бігати допомагає дитині успішно брати участь у рухливих іграх, естафетах, спортивних вправах.

Висновки

Особистий приклад батьків, спільні фізкультурні заняття, здоровий спосіб життя - головні складові успіху фізичного виховання в сім'ї. Саме батьки формують у дітей ціннісне ставлення до здоров'я і потребу в систематичних фізичних навантаженнях.

Першими вчителями маленької дитини стають її батьки, але часто процес навчання розпочинається раніше, ніж вони встигають усвідомити цей факт. Діти засвоюють спосіб життя батьків, у сім’ї закладаються основи багатьох умінь, навичок і звичок, виробляються оціночні судження та визначається життєва позиція підростаючого покоління. Це певною мірою стосується і ставлення до фізичної культури, до активного використання її засобів у побуті — для зміцнення здоров’я, всебічного розвитку і змістовної організації дозвілля.

Функції батьків в організації фізичного виховання дітей можна згрупувати таким чином:

1) створення необхідних матеріально-технічних умов для занять удома;

2) контроль і сприяння дотриманню дітьми режиму дня, правил особистої гігієни, загартування, виконанню ранкової гімнастики і домашніх завдань;

3) особиста участь у змаганнях сімейних команд, днях здоров'я, спортивно-художніх вечорах, фізкультурно-художніх святах, іграх, розвагах, прогулянках;

4) організація змагань та ігор на дитячих майданчиках за місцем проживання;

Чим міцнішим здоров'ям і хорошими фізичними даними ми озброїмо наших дітей в дитинстві, тим краще вони потім пристосуються до нових соціальних умов. Турбота про формування рухових навичок дитини, про досягнення необхідного рівня спритності, швидкості, сили та інших якостей є першочерговим завданням батьків.

Кiлькiсть переглядiв: 823